Групові форми роботи на уроках історії, правознавства, курсу "Громадянська освіта"
Групова діяльність як вид навчальної діяльності учнів багатофункціональна:
Для розвитку пізнавальної, творчої, дослідницької, діяльності учнів, перш за все, використовую такі засоби, які допомагають створювати особливі умови для креативної діяльності учнів у навчальному процесі. Для створення творчої обстановки у процесі навчання учитель повинен:
- усувати внутрішні перешкоди творчим проявам;
- приділяти увагу роботі підсвідомості;
- утримуватися від оцінювань;
- показувати учням можливості використання метафор і анало¬гій:
- застосовувати розумові вправи для адаптації у незнайомій об-становці;
- підтримувати живу уяву;
- контролювати уяву, фантазію;
- усувати внутрішні перешкода для мислення;
- розвивати сприйняття всього навколишнього світу;
- розширювати об'єм знань;
- допомагати учням бачити зміст, напрямок їх креативної діяль¬ності.
Це можливо лише за умов вільного обміну думками, ідеями, у процесі безпосереднього обговорення, творчої дискусії та включення учнів і вчителя.
Акронім
Акронім - абревіатура, що складається з початкових літер або звуків слів твірного словосполучення.
Пропоную учням представити у формі акроніма поняття, дефініцію. Це допоможе школярам більше дізнатися про явище, що вивчається й замислитися про те, які риси, особливості вони хотіли б підкреслити.
Наприклад:
Конфронтація, конкуренція, крик, каверза
Образа, обурення, обійми, обговорення
Нерви, непорозуміння, неповага, нетерпіння, неправда, напад, некерованість
Факт, фантазії, фаза, фікція, фраза
Лідер, лють, людина, лайка, лякати, ляпас
Інтерес, інтерпретація, інцидент, індивідуум, істерика
Кулаки, крок, кривда, каша, компроміс, камінь, капкан
Тривога, терпіння, толерантність
(Курс громадянська освіта 10 кл. Тема «Конфлікти у нашому житті, і чому їх необхідно вирішувати»)
Реформи, радикал,
результат, ризик, рішучий, робітник
Еволюція,
експеримент, ескалація
Воля, ватажок,
взаємодія, взірець, вибух, вигук, відвага
Особистості, об'єднання,
обстріл, обіцянки, одчайдушний, озброєння
Лідер, люди, лад,
ламати, лихо
Юрба
Центр, цар,
цегла, цикл
Інтереси,
ініціатива, ідеал
Явище, ядро,
ярмо
(Історія України 9 кл. «Європейська революція 1848–1849 рр. в українських регіонах Австрійської імперії.», «Події російської революції 1905–1907 рр. в Україні.», всесвітня історія 8 кл. «Англійська революція», 9 кл. «Французька революція кінця XVIII ст.», «Революція 1830 р.»)
(Історія України 9 кл. «Європейська революція 1848–1849 рр. в українських регіонах Австрійської імперії.», «Події російської революції 1905–1907 рр. в Україні.», всесвітня історія 8 кл. «Англійська революція», 9 кл. «Французька революція кінця XVIII ст.», «Революція 1830 р.»)
Кошик та валіза
Це метод оцінки, який викликає роздуми і дозволяє зрозуміти, що треба зробити для того, щоб розвиватися далі.
Учитель готує два плакати, на яких намальовані кошик для сміття та валіза. Роздає учням стікери і попросіть оцінити урок або будь-яку іншу подію, орієнтуючись на такі запитання:
1. Що для мене було важливо?
2. Чого я навчився?
3. Що я запам'ятав?
4. Що я хотів би взяти із собою
у валізі?
5. Що було неактуально?
6. Що я хотів би забути?
7. Що далося мені важко?
8. Що б я хотів кинути у кошик
для сміття?
Учнів наклеюють стікери на
зображення кошика або валізи. Аналізуємо, чому написи опинилися саме там.
Можливо, бажаючи викинути те, що важко дається, ми гальмуємо свій особистісний
розвиток. Або, складаючи у валізу неважливі речі, позбавляємо себе можливості
дізнатися щось нове. Обговорюємо висновки з учнями і міркуємо про результати.
Алфавітний
мозковий штурм
Як відомо,
мозковий штурм – це один з найефективніших способів допомогти учням знайти
істину або згенерувати ідеї. А його алфавітний варіант допомагає структурувати
ідеї. Робота може виконуватися індивідуально, попарно, невеликими групами чи
всім класом.
Обираючи
тему уроку, враховую проблеми, які мають значний історичний контекст: події,
часові періоди, художні твори, фільми тощо.
Метою діяльності може бути:
• Необхідність з’ясувати, наскільки добре засвоєна тема.
• Систематизація знань.
• Провокування до обговорення одразу після завершення розгляду теми.
Пропоную учням написати алфавіт в стовпчик на аркуші
паперу або готую по аркушу на кожну букву алфавіту і розміщую їх так, щоб діти
мали можливість записувати слова. Для групової роботи обираю тему, яка передбачає
аналіз значних обсягів інформації. Прошу дітей до кожної букви алфавіту дібрати
5 слів, що стосуються понять, пов’язаних із цією темою. Якщо діти працюють
самостійно, достатньо буде назвати по одному слову на кожну літеру алфавіту. Після
записування проводимо спільний аналіз роботи: підбиваємо підсумки на основі наданих дітьми
відповідей. Аналізуємо, на яких словах акцентують увагу школярі. Пропоную свої
варіанти добору слів, що допомагає дітям розширити словниковий запас. Для
активної роботи, об’єдную учнів в групи та пропоную змагання, які визначать,
хто швидше напише всі слова. Іноді за браком часу поділяю між учнями букви
алфавіту так, щоб кожна група працювала окремо зі своїм набором літер.
Це
досить проста, але дієва вправа, оскільки вона дозволяє проаналізувати рівень
знань школярів, систематизувати отриману учнями інформацію та цікаво провести
перевірочну роботу.
Дивись, думай, роби висновки
Важливим елементом дослідницької діяльності
школярів є аналіз візуальної інформації. Уміння правильно інтерпретувати подану
у візуальному форматі інформацію є важливими і в дорослому житті, особливо, у
контексті формування медіаграмотності та критичного сприйняття інформації. Для
візуального аналізу серед різних методик використовую “Дивись, думай, роби
висновки”.
Прошу учнів зупинитися на мить та подумати,
перш ніж робити висновки та ставити запитання. Допомагаю їм більш глибоко
проаналізувати візуальний контент, зокрема зі ЗМІ, або історичні джерела, що
відповідають темі уроку.
Обираю зображення: витвір мистецтва, фото,
політичну карикатуру, пропагандистський плакат, відеокліп тощо. Найкраще, якщо
зображення розкриває інформацію про певний час і місце в історії, або
налаштовує на сприйняття перспективи розвитку подій.
Показую зображення або роздаю надруковані
копії, щоб учні роздивилися матеріал, після чого ставлю декілька запитань.
Після кожного з дати час на роздуми:
• Що ти бачиш? Які деталі особливо виділяються?
(Це етап спостережень, а не інтерпретацій).
• Як ти думаєш, що відбувається на зображенні?
Чому?
• Які висновки ти можеш зробити, дивлячись на
зображення? Які більш широкі запитання викликає побачене?
Учні відповідають усно або записують відповіді
у зошити. На цьому етапі відбувається невелика дискусія. Таку роботу з
візуальним матеріалом школярі можуть виконувати самостійно або у групах,
залежно від мети конкретного уроку.
Урок громадянської освіти за темою "Волонтерство", 2018-2019 н.р.
Урок громадянської освіти з теми "Мистецтво спілкування", прийом "Жива бібліотека"
Урок з громадянської освіти "Конфлікти у нашому житті, і чому їх необхідно вирішувати"
"Які
механізми захисту прав людини існують"
Немає коментарів:
Дописати коментар