Віддай людині крихітку себе. За це душа наповнюється світлом. Ліна Костенко
ПРОФІЛЬНА ШКОЛА
 Модель технологічного профілю навчання
У швидкоплинних соціально-економічних умовах перед системою освіти постають питання змісту освітніх технологій, регіональної специфіки, загальнолюдських цінностей, індивідуальних особливостей і потреб. Стрімкий розвиток сучасних технологій, ринкова економіка, конкуренція висувають високі вимоги до професійної компетентності спеціалістів, формування яких має починатись ще на етапі здобуття середньої освіти. Нові суспільні виклики зумовлюють зміни соціального замовлення: суспільство вимагає від школи компетентного випускника, який спроможний самовизначитись щодо майбутньої професійної діяльності і повністю реалізувати свої можливості. Достатньо відкрити будь-яку газету з оголошеннями про працевлаштування, щоб в очах замерехтіло від пропозицій робочих технічних вакансій. Працедавці зацікавлені в залученні якісних спеціалістів, готові високо оплачувати їх працю. Але, більшість з них, окрім основних вимог до працівника, висуває додаткові – наявність водійських посвідчень, вміння впевнено керувати автомобілем та працювати на комп’ютері тощо. Шукають, як зараз кажуть, «зірку», «універсала».
 За цих умов профільне навчання постає як вимога часу, така діяльність спрямована на формування зрілої особистості, її самовизначення й самореалізацію у життєвому професійному просторі.
    Селидівська ЗОШ № 2 – комунальний заклад освіти, що забезпечує реалізацію права громадян на здобуття повної загальної середньої та професійно-технічної освіти.  Школа була заснована у 1951 році. У 60-х роках минулого століття заклад набув статусу «Середньої загальноосвітньої трудової політехнічної школи з виробничим навчанням» і почав готувати робітничі кадри – бухгалтерів-обліковців, поварів-кондитерів, вихователів дошкільних закладів, швачок, слюсарів-теслярів, електрослюсарів, слюсарів з ремонту автомобілів, що підтверджувалося кваліфікаційними посвідченнями. Починаючи з 1971 року виробниче навчання здійснюється в напрямку підготовки водіїв транспортних засобів категорії «С» (вантажівки), з 1990 року – водіїв транспортних засобів категорії «В» (легкові), а з 2013 року – операторів комп’ютерного набору ІІ категорії.
Профільна підготовка в закладі відповідає реаліям сьогодення та можливості забезпечення свідомого вибору учнями своєї професійної діяльності. Враховуючи потреби міста у кваліфікованих робітниках саме цих професій, заклад отримав Сертифікат Міністерства внутрішніх справ про державну акредитацію закладу з підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації водіїв, Ліцензію Міністерства освіти і науки України на надання освітніх послуг, пов’язаних з професійною освітою на рівні кваліфікаційних вимог до професійно-технічного навчання за професіями «Водій транспортних засобів (категорія «В»)» та «Оператор комп’ютерного набору ІІ категорії». Наявність дозвільних документів дає можливість нашому закладу поєднати в собі принаймні три статуси:
– заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів,
- професійно-технічний навчальний заклад - ліцей,
- підприємство (установа чи організація), що здійснює підготовку кваліфікованих робітників, за професією «Водій транспортних засобів (категорія «В»)» - Автошкола.
В своїй діяльності щодо реалізації технологічного профілю навчання школа керується нормативними документами в галузях загальної середньої освіти та професійно-технічної освіти, а саме:
·       Законами України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», «Про професійно-технічну освіту»;
·       Концепцією реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти “Нова українська школа” на період до 2029 року;
·       Положенням про інноваційну діяльність в загальноосвітніх навчальних закладах;
·       Державним стандартом базової середньої освіти;
·       Державним стандартом профільної середньої освіти;
·       Державним стандартом професійно-технічної освіти;
·       Типовою освітньою програмою закладів загальної середньої освіти ІІІ ступеня.
У школі навчається 712 учнів, з них: 72 учня 8-х класів, 40 – 9х класів, 66 учнів 10 - 11 класів. Саме у 8-9 класах розпочинається допрофільна підготовка, яка у 10-11 класах переходить у технологічний профіль навчання за професіями.
В закладі вдало поєднуються державні стандарти та освітні програми закладів загальної середньої освіти та освітні програми, навчальні плани та освітні стандарти професійно-технічної освіти. Освітньою програмою та навчальним планом ІІІ ступеня (для 10-11 класів) для опанування предмету «Технологія», передбачено по шість годин тижневого навантаження та по дві години вибірково-обов’язкових предметів «Інформатика» - для операторів комп’ютерного набору та «Технології» - для водіїв автотранспортних засобів. Робочий навчальний план з підготовки кваліфікованих робітників (розроблений на основі Типових навчальних планів і програм з професійно-технічного навчання для закладів системи загальної середньої освіти, затверджених наказом Міністерства освіти і науки, молоді і спорту України від 24.09.2012 № 1040 та затверджений Головним управлінням освіти і науки) погоджується з управлінням НМЦ ПТО та затверджується департаментом освіти і науки Донецької облдержадміністрації.
         В залежності від кількості класів на паралелі здійснюється міжкласна або внутрикласна диференціація за професіями. Заняття з «Технології» та вибірково-обов’язкових предметів, що передбачені навчальним планом, проводяться за модульним принципом і забезпечують профільне спрямування навчання в старшій школі за професіями.. Практичні заняття з водіння учбових автотранспортних засобів здійснюються відповідно до індивідуальних графіків водіння автомобіля. Після 10-го класу учні, які здобувають професію «Оператор комп’ютерного набору», проходять виробничу практику  на підприємствах міста.
Підсумком навчання учнів 11 класів, які навчаються за технологічним профілем, є складання державної кваліфікаційної атестації та присвоєння освітньо-кваліфікаційного рівня «Кваліфікований робітник». За результатами  кваліфікаційної атестації випускник разом із свідоцтвом про здобуття повної загальної середньої освіти отримує: свідоцтво про присвоєння робітничої кваліфікації за професією «Оператор комп’ютерного набору ІІ категорії»  чи «Водій автотранспортних засобів (категорія «В»)» за зразком МОН (рівень професійно-технічної освіти); свідоцтво про закінчення навчального закладу з підготовки водіїв транспортних засобів (за зразком МВС України). Останній документ є основою для отримання посвідчення водія транспортних засобів категорії «В» за умови досягнення випускником 18 років.
Ці два документи дають можливість випускнику працевлаштуватися за професією. Отже, педагогічний колектив школи надає випускникам можливість свідомого вибору професії, випробування власних сил, набуття необхідних умінь та навичок.
Сьогодні керівництво школи серйозно вирішує питання щодо підбору кадрового потенціалу та організації управління ним. За роки існування профільного навчання в школі склалась єдина команда учителів-однодумців, яким притаманний високий професіоналізм. Успішна робота колективу залежить від того, наскільки синхронно і гармонійно працює кожна його складова, яким чином оптимізовані зв'язки. І головне – як здійснюється управління. Локальними документами школи передбачено, що навчально-методичне та нормативне забезпечення освітнього процесу профільного і допрофільного навчання здійснює заступник директора, психологічний супровід – практичний психолог та соціальний педагог, контроль – директор. Вчителі, в тому числі ті, що викладають профільні предмети, до процесу профільного навчання залучені через участь у методичній раді, школі передового педагогічного досвіду, методичних об’єднаннях та творчих групах.
Проведення теоретичних і практичних занять з підготовки кваліфікованих робітників, здійснюється 3 учителями, майстрами виробничого навчання, які мають відповідну освіту і кваліфікацію, власні посвідчення водіїв, достатній педагогічний стаж, займаються самоосвітою, постійно проходять курси підвищення кваліфікації при Донецькому облІППО, інституті післядипломної освіти інженерно-педагогічних працівників (за програмою майстрів виробничого навчання). Крім того, всі викладачі «Автосправи» отримали атестати спеціаліста за напрямом підготовки водіїв в Управлінні ДАІ ГУМВС України в Донецькій області, а майстер виробничого навчання – інструктор з індивідуального водіння –  пройшов навчання в Артемівській автомобільній школі ТСОУ.
У школі створено відповідні умови для профільного навчання: враховано освітні потреби учнів (діагностика, анкетування учнів та їх батьків, рекомендації педагогів); підібрано якісний кадровий склад педагогічних працівників; проаналізовано стан соціально-культурного середовища; створено матеріально-технічну базу школи. Школа забезпечує реалізацію потреб учнів в отриманні професій завдяки достатній матеріальній базі, яка формувалася впродовж 70 – 80х років та зберігалася, оновлювалася останніми роками. Для підготовки за професіями в закладі, згідно вимогам навчальних планів і програм, у відповідності до вимог чинного законодавства, обладнані кабінети "Правил дорожнього руху і основ безпеки руху", "Будови автотранспортних засобів та технічного обслуговування та експлуатації транспортних засобів", "Клас автотренажерів"; лабораторія технічного обслуговування автотранспортних засобів, комп'ютерний клас на 12 робочих місць. Для проведення практичних занять з водіння автомобіля є автодром для навчальної їзди розміром 1000 кв.м., учбові автомобілі (автомобіль «ВАЗ - 2107», три автомобілі «ЗАЗ-DAEWOO» LANOS) з подвійним керуванням і дзеркалами заднього виду, технічний стан яких відповідає нормативним вимогам.
Для забезпечення навчального процесу використовуються бібліотечні та Інтернет–ресурси. Програма забезпечена підручниками з будови і основ технічного обслуговування автомобіля, основ керування автомобілем,  правил дорожнього руху, професійної етики та культури водіння, основ трудового законодавства, охорони праці та навколишнього середовища, машинопису, діловодства тощо.
Вибір профілю навчання в старших класах – чи не найголовніше питання для юної особистості, батьків та вчителів. Воно обговорюється на педагогічних радах, батьківських зборах, в сім’ях, самими старшокласниками і, чим ближче до закінчення школи, тим стає більш значущим. Підготовка учня до вибору профілю навчання – це, фактично, перший серйозний етап вибору професії. Тому на цьому етапі активізуються профорієнтаційні заходи школи та її служб, передусім психологічної, допомога якої є дуже важливою. Практичний психолог проводить анкетування, діагностування на визначення напрямку професії «людина-людина», «людина-техніка», «людина-знакова система», «людина-природа», «людина-художній образ». У рамках освітнього округу співпрацюємо з психологічною службою Центру зайнятості. Зустрічі із спеціалістами надають учням можливість отримати інформацію щодо професій, актуальних на ринку праці, що може застерегти від невірного вибору професії.
Одним із напрямків допрофільного навчання і формою організації профорієнтаційної роботи є робота гуртка ЮІР, де учні проходять «пробу сил». Діяльність шкільного гуртка є досить ефективною. На заняттях гуртка учні знайомляться з професіями водія, автослюсаря, регулювальника дорожнього руху, що в майбутньому в багатьох випадках визначає вибір ними професії, пропагують ПДР серед учнів молодшої школи і вихованців дошкільного навчального закладу «Чайка», спільно з працівниками поліції та служби у справах дітей проводять рейд «Увага! Діти на дорозі!», Єдиний день безпеки дорожнього руху дітей, дні та тижні безпеки дорожнього руху.
Наші випускники, які отримали свідоцтва кваліфікованого робітника, є конкурентоспроможними на сучасному ринку праці:
-                    в тому випадку, якщо вони не вступлять на навчання до вищих навчальних закладів з різних причин, вони можуть працювати за отриманими професіями;
-                    якщо вони здобудуть іншу професію, матимуть більше шансів отримати роботу, оскільки вже мають робітничу кваліфікацію і професійні навички.
За час існування закладу його закінчили 5182 учня, посвідчення водіїв отримали 1641 випускник, свідоцтва про присвоєння робітничої кваліфікації за професіями «Водій транспортних засобів (категорія «В»)» - 263 та «Оператор комп’ютерного набору ІІ категорія» - 51. Працюють за професіями близько 28%.

Немає коментарів:

Дописати коментар